Baťák

16. července 2013 v 19:43 | Littlekey

Nový, originální zážitek.



Dělal jsem kapitána osobní dopravní lodi o výtlaku 4,5 BRT délce 11 m a šířce 3 m. Jak je to možné? Docela jednoduše. Tři čtvrtě roku dopředu si to zamluvíte. Pak se stejně dlouhé období modlíte, aby vám ten konkrétní týden nepršelo. Zaplatíte zálohu a týden před odjezdem doplatíte do 15 000 CZK. Den předem zabalíte a vyrazíte do Veselí nad Moravou. Bez problému najdete luxusní přístaviště s veškerým zázemím a hlídaným parkovištěm.


Nalodíte se, podepíšete smlouvu, která říká, že to nesmíte nikde škrábnout, jinak vám to ze složené kaucičky strhnou. Pak projdete teoretickým školením, které je opravdu vyčerpávající v dobrém slova smyslu. Na závěr uslyšíte připomínku, že když škrábnete ten solární panel na střeše, že z té desítky, co jste složili jako kauci, už nic neuvidíte. Dostatečně vyděšení jdete na loď a čekáte na praktickou výuku, která sestává z odražení od mola, realizací přistávacího manévru před PKčkem, rozuměj plavební komorou, vplutím do PKčka, vyplutí z PKčka a obratu na místě na kanálu, který je jen o pár metříků širší než je délka lodě s vědomím, že když odrbete lodní šroub o kameny, tak máte suvenýr z dovolené za 3 000 CZK, a nakonec přistání u mola a vyvázání lodi. To celé cca za tři čtvrtě hodinky.


"No a teď už můžete jet. Zdymadla končí v 18:00, to ještě kus urazíte." Tak jsme tedy jeli. A bylo to moc parádní.

Osmičlenná posádka fungovala na jedničku, žádná vzpoura se nekonala a o kapitánství jsem se poctivě střídal s kamarádem Jirkou, které to celé vymyslel a zorganizoval, za což mu touto cestou ještě jednou děkuji. Plavčíci trochu remcali, když došlo na mytí nádobí a čas večerky, nakonec jsme dětičky vždy kolem desáté do kajut nakopali a měli hoďku na "vyplňování plavebního deníku" při sklence dobrého vínka než nám začali padat hlavinky únavou.


Neříkám, že je řízení poměrně velké lodi úplná brnkačka, ale naučit se to dá celkem rychle. I s vědomím všech možných hrozeb, které z provozu na vodní cestě mohou vyplynout. Kormě již zmíněného nám říkali, že máme všude přednost, protože jsme na kanálu skoro největší, tj. že převážíme velký počet osob až na tři výjimky, výletní lodě, které mají kapacitu cca 40 osob. Dva z kapitánů jsou prý v pohodě a při míjení uhnou ze středu plavební cesty na svou půlku, kromě jednoho kapitána lodi Ámos, na toho že si máme prý dát pozor, že neuhýbá. Bohudík, neměli jsme tu čest. Míjeli jsme Ámose, když kotvil ve svém domovském přístavu ve Strážnici.


Jak se tedy taková loď na vodě chová? Jako Boeing 747. Ano, mohu srovnávat. Byl jsem na trenažéru. Reakce na kormidlo je stejná jako na knipl Boeingu. Je s prodlevou. Takže když otočíte ostře doprava, chvíli trvá, než zareaguje. Když to chcete srovnat, protože jste přetočili a dáte plnou levou, tak to akorát rozkývete a šněrujete kanál od břehu ke břehu a blbě se to srovnává. To je asi to nejtěžší, zvyknout si, že kormidlem jen lehce a počkat si na reakci. Vplouvání do komor je relativně jednoduché. Horší je to kotvení před nimi, když máte červenou. Buď to píchnete přídí do břehu, to se smí a loď je k tomu uzpůsobená a jeden plavčík loď lany u břehu přidrží, nebo se uvážete ke kůlu, který se většinou před komorou nachází a to už je větší oříšek. Uvážete totiž jen příď nebo záď. Pak záleží, jak fouká, kam jde proud a podle toho vás to v lepším případě foukne směrem ke břehu a nepřekážíte ve výjezdu lodím v komoře. V horším případě vás to otočí přesně do výjezdu z komory. Potom musíte jemně manévrovat s uvázanou lodí, což je trošičku oříšek. No kolizi jsme nezpůsobili, i když jednou mi ten zadek fakt blbě usřelil Usmívající se


Historii kanálu si v případě zájmu vyhledáte jistě sami. Na mě vodní dílo udělalo ohromný dojem. Svým rozsahem, kvalitou zpracování PKček, kromě obnovení zavíracích mechanismů a vrat samotných nebylo potřeba nic dělat, důmyslností kanálu jako takového. Na kanálu se totiž pohybovali čluny, převážející lignit, tažené ze břehu koňmi. No jo, ale co mosty přes kanál? Přepřahali? Nikoli, každý mostek má zevnitř krásný ochozek, po kterém kůň pohodlně přešel. A co křížení kanálu s Moravou? Lanovka. Prostě člun zahákli za lanovku a přetáhli k protibřežnému PKčku, kde už čekali noví odpočatí koníci. A takových vychytávek je tam více, např. výklopník. Je to důmyslný mechanismus, který dokázal vysypat celý vagón s uhlím do přistaveného člunu. Celý kanál je úžasné v podstatě jednoúčelové dílo, které stálo 35 mil. Kč a fungovalo pouhopouhých 6 let (1939 -45).


Tuto dovolenou určitě doporučuju. I s malýma dětmi. Loď je uzpůsobená, vychytaná do nejmenšího detailu. Dali si opravdu záležet. Kotvit se může na kanále i mimo přístaviště, takže duše romantika může opravdu zaplesat. Věcí k vidění a realizaci je podél kanálu plno. Strážnice, výlet na kánoích po neregulované Moravě, Buchlov, Výklopník, to je jen zlomek, který se nám podařil stihnout. Nejvíce mě bavilo objevovat mě neznámá městečka podél kanálu. Jo a pozor na mořskou nemoc. Ano, já jí měl. Malinkatou. Houpaly se se mnou umývárky na břehu. A víte vy jak se jmenuje ten hříbek na molu, ke kterému se uvazují lodě? Nevíte, že jo? Je to pachole Usmívající se


 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Jm Jm | Web | 18. července 2013 v 23:51 | Reagovat

Neuvěřitelné! Naprosto jsem o tom nikdy neslyšel. Zítra na chlapeckém obědě se blýsknu.

2 Sargo Sargo | 19. července 2013 v 8:07 | Reagovat

Páni, nádhera, ócháme tu na střídačku. Oceňuji též, že jsi neváhal loď vhodně pokřtít :-D A jste teda drsňáci, nevím, jestli bych si s takhle malými dětmi troufla (netroufla). Fotky paráda, je vidět, že kapitánování vám sedne :-D

3 Monika K. Monika K. | 19. července 2013 v 15:50 | Reagovat

Loď už takto byla pokřtěna - celá flotila devíti lodí má kytičková jména - jen jsme vybrali odpovídající jméno při rezervaci. Hezká shoda okolností... :-)
Také jsem z této akce měla hrůzu. Přiznám se, že jsem i byla v průběhu hodně nervózní a dítko neustále stíhala a držela alespoň za šos. Hlavně z toho důvodu, že kdyby spadl do vody, tak já bych ho s mými plaveckými dovednostmi nezachránila ;-)

4 Jarda Rejcha Jarda Rejcha | Web | 23. července 2013 v 0:04 | Reagovat

Všecka čest, pane kapitáne, teda, všecka čest! Řídit takový kolos, to už vyžaduje celého člověka.
Mimochodem, jestlipak je na lodi (za kormidlem) povolen pít rum? Předpokládám, že ne, ale že jste zřejmě na mnoho kanalizačních, pardon, kanálových kontrol nenarazili, nebo?

5 Jm Jm | Web | 23. července 2013 v 7:39 | Reagovat

Rum fasovala posádka, aby byla náladička.

6 Littlekey Littlekey | 23. července 2013 v 13:16 | Reagovat

No budeš se jardo divit, ale na alkohol nás upozorňovali. Když se pozorně podíváš na předposlední foto, tak je uvidíš. Státní plavební správa - policajti. Nás nekontrolovali, ale byly evidentně v akci, měli na palubě i státního policajta.

7 Sargo Sargo | 1. srpna 2013 v 8:05 | Reagovat

Monika: tak to se mi ulevilo, že jste taky trochu normální :-D

8 ArleneDef ArleneDef | E-mail | Včera v 17:37 | Reagovat

Revolutional update of SEO/SMM software "XRumer 16.0 + XEvil":
captchas regignizing of Google, Facebook, Bing, Hotmail, SolveMedia, Yandex,
and more than 8400 another types of captchas,
with highest precision (80..100%) and highest speed (100 img per second).
You can connect XEvil 3.0 to all most popular SEO/SMM programms: XRumer, GSA SER, ZennoPoster, Srapebox, Senuke, and more than 100 of other programms.

Interested? You can find a lot of introducing videos about XEvil in YouTube.
See you later!

XRumer20170721

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama